Odszkodowanie za opóźniony lot
Okres wakacyjny to czas wzmożonych podróży lotniczych. Wielu z nas wylatuje na wakacje zorganizowane przez biura podróży lub samemu organizowane wycieczki. Często skrupulatnie zaplanowane kilka dni odpoczynku zostaje zakłócone przez niezawinione przez nas okoliczności w postaci opóźnionego lub przełożonego na inny dzień lotu. Warto wiedzieć, że w takiej sytuacji pasażer ma szereg praw, które maja za zadanie zmniejszenie jego strat związanych z wynikłymi niedogodnościami, a jednym z najważniejszych jest odszkodowanie za opóźniony lot. Linia lotnicza bezpośrednio lub poprzez biuro podróży organizujące imprezę turystyczną ma obowiązek poinformować pasażera o wszelkich zmianach dotyczących czasu jego wylotu ze stosownym wyprzedzeniem.
Obowiązek informacyjny przewoźnika
Uwzględniając zastrzeżenia wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego przewoźnik ma obowiązek poinformować o zmianie/odwołaniu godziny wylotu co najmniej dwa tygodnie przed wylotem, ewentualnie siedem dni przed wylotem, jeśli wylot miałby odbyć się do 2 godzin przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do 4 godzin po planowanym czasie przylotu. Dalsze zasady, rzadziej stosowane, są dookreślone w Rozporządzeniu. Zachowanie powyższych terminów na przekazanie informacji zwalnia linię lotniczą z odpowiedzialności odszkodowawczej. Jeśli obowiązek informacyjny nie został spełniony, co jest dość częstym przypadkiem, pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania.
Wysokość odszkodowania
Odszkodowanie za opóźniony lot może zostać przyznane w jednej z poniższych kwot: 250 EUR, 400 EUR, 600 EUR. Przyznanie konkretnej kwoty uzależnione jest od dystansu, na jakim podróżowaliśmy, mierzonym metodą trasy po ortodromie. Podział wygląda następująco:
400 EUR dla lotów od 1 500 km do 3 500 km
600 EUR dla lotów
W związku z faktem, iż odszkodowania opisane powyżej przyznawane są na podstawie regulacji unijnych, w celu określenia jego zasadności istotne jest ustalenie czy przewoźnik, który obsługiwał opóźniony lot (bez względu na biuro podróży w jakim został kupiony bilet lub usługa turystyczna) ma swoją siedzibę na terenie UE oraz czy podróż odbywała się wewnątrz UE, czy był to lot poza terytorium wspólnotowe? Odszkodowanie za opóźniony należy się w każdej konfiguracji, poza sytuację gdy przewoźnik ma siedzibę poza UE i lot rozpoczynał się w kraju trzecim.
Innym wyłączeniem odpowiedzialności przewoźnika za opóźniony lot jest zaistnienie siły wyższej, która była powodem opóźnienia.
Komunikacja z linią lotniczą i prawa pasażera
Pomimo precyzyjnych przepisów regulujących zasady przyznawania odszkodowań za opóźnione i odwołane loty, klienci często natrafiają na problemy w komunikacji z przewoźnikami lotniczymi, szczególnie gdy siedziba przewoźnika mieści się poza terytorium Polski. W celu usprawnienia procesu odzyskiwania odszkodowania nasza kancelaria wspiera się pomocą ekspertów z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, których interwencje niejednokrotnie ułatwiają kontakt i przyspieszają uzyskanie pozytywnej odpowiedzi od przewoźnika. Najważniejszym jednak elementem procesu skutecznego wyegzekwowania odszkodowania za opóźniony lot jest znajomość praw przysługujących pasażerom w tej niekomfortowej sytuacji.